Kenya – dag 2

Avreise fra Nairobi

Reiseruten for safarien gikk fra Nairobi til Shaba og Samburu for to netter, videre til Nakuru for en natt, så til Masai Mara med to overnattinger og tilbake til Nairobi og Panafric.Turen ble forøvrig arrangert av TEMA,
som hadde laget et kjempeopplegg fra første til siste dag!
(Kartet er lånt fra TEMA)

Det var en hard timeplan på safarien. Opp 05.45, bagasje ut 06.30 og avgang 07.00. Vi kjørte minibusser som var spesialbygd for bruk på ekstreme veier. Vi fikk vår egen buss, sammen med sjåfør Fadhil.Og så dro vi – 4 minibusser med håpefulle turister fra Norge, Sverige og Danmark. Her er bare en smakebit av alt det rare og spennende vi så på kjøreturene i Kenya – resten av ‘veibildene’ kommer i en egen post.
Det første stoppet hadde vi på en curioshop – en av de mange turistbutikkene der det ble solgt suvenirer.

Det neste stoppet hadde vi ved ekvator, der vi fikk demonstrert corolis-effekten ved hjelp av en skål, litt vann og noen fyrstikker. Vi gikk 20 meter nord for ekvator, tømte vann i skålen og så vannet dreie med klokken mens det rant ut.
20 meter sørover, samme øvelse og vannet dreide mot klokken. Samme test midt på ekvator-grensen, og vannet beveget seg ikke mens det rant ut.

Neste stopp var på en ørretfarm, der vi fikk møte litt av dyrelivet på nært hold. En flokk silkeaper hoppet rundt i trærne…

Og når de fikk anledning smatt de ned for å stjele mat fra lunsjbordet vårt.

Langs The Pan African Highway – hovedveien til Etiopia – fikk vi også se elefanter for første gang.

Vi ankom Shaba nasjonalpark om ettermiddagen, etter en sinnsyk kjøretur på highwayen – en vei i temmelig dårlig stand.
At det var venstrekjøring var ikke så viktig på denne veien – langt viktigere var det å finne et sted der bilen kom frem … Dette bildet er tatt fremover, ut gjennom frontruten på vår bil! (Det vi ikke visste på dette tidspunktet var at dette var en av de ‘bedre’ dårlige veier vi skulle kjøre på…)
Det var godt å komme frem til Sarova Shaba Lodge.

Mange innpåslitne marekatter tok seg til rette på lodgen.

Om kvelden fikk vi se masai-dans.
Og mating av krokodiller i floden like ved lodgen. (Dette bildet er tatt i mørket uten blitz.)

Det var med andre ord en ikke helt så lite overveldende dag! Og det var bare begynnelsen!